Kategoriarkiv: Jan Eriks blogg

Jan Erik är den drivande kraften inom MTB i CK Örnen. Han organiserar både MTB-träningarna och Tolvtjärnsloppet.

Ulvön – en cykelpärla

Jag gjorde en liten tur till Ulvön tillsammans med familjen och samtidigt passade jag på att cykla igenom öns stigar och vägar som jag tänkte gör en resumé av här. http://www.ulvon.info/res-till-ulvon/med-mf-ulvon/

Vi tog färjan från Köpmanholmen och det första beskedet vi möttes av var att det ju inte gick att ta med cykel idag för att M/F Ulvön var trasig och M/F Minerva bara var för persontrafik – meeen. Vi lyckades dock få dem att ringa kaptenen och kolla om det ändå inte var OK och fick till slut ett ja.

Fördelen med M/F Minerva är att den går fortare och så har de ett enkelt bemannat café ombord så det blev en kaffe och chokladboll som laddning. Jag klev av i Fjären och frun fortsatte till Ulvöhamn.

DSC_0457Fjärens färjeläge

Ulvön karta-1Stopp vid Stormyrens naturreservat

Jag cyklade längs den fina huvudvägen och stannade till vid avfarten mot Stormyrans natureservat. ”Cykling förbjuden” stod det men stigen såg otroligt fin ut inledningsvis så jag provade en bit med minimala avtryck. Tyvärr blev det väldigt blött samtidigt som det var stenigt så jag vände och fortsatte mot Sandvikens gamla fiskeläge http://www.sandvikensfiskelage.se/ som en gammal vän driver i år.

DSC02545Vägen mot Sandviken är fin, här vid Sandvikssjön

DSC02548Stopp vid Sandvikens fiskeläge där det finns massor med stugor att hyra, perfekt läge för naturromantikern

DSC02557Det finns riktiga WC med

DSC02559Fin stig mot Storviken, i alla fall i början

Från Sandviken går en stig mot Storviken/Kallkällviken. Den var riktigt fin även om jag klev av några gånger i utförskörningen. Slutet var tyvärr sönderkört av skogsmaskiner.

DSC02561Blir det kalhygge här? Sådana här markeringar oroar. Tyckte skogen såg för klen ut för det.

Ulvön karta-3

DSC02563Kallkällviken

Jag tog vägen tillbaka mot Norrbyn och en kort stig ned mot Norrbysbodarna som gick över en tomt, vägen vidare mot Fjären där det var en rätt lång backe mot Sörbyn. Där väntade nog den roligaste stigen på resan, tyvärr med rätt många fallna träd.

DSC02570Vägval mot Rödharn eller Ulvö Lakeside Restort

Ulvön karta-5Stigen från Sörbyn till Rödharn

Slutet på stigen gick dock på en oklippt äng med brännässlor så det kändes.

DSC02573Blomsteräng med lite brännässlor är ju inge skönt. Svårt att veta var stigen går också. Är det en vandringsled så bör den väl underhållas.

Utfart på strandvägen. Lite lerigt här. Behövs en trumma under vägen.

Drog en sväng ut på Rödharn med sina röda klippor innan jag fortsatte till en kort paus i Ulvöhamn.

DSC02583Ulvö museum

DSC02586En är fusk och en är äkta

Stigen förbi hotellet är inte värd besväret men körde i alla fall och vände. Matade på det jag kunde uppör ”spybacken” (vad heter den egentligen?) men kroknade. Inte bästa formen på gubben idag.

DSC02587Kort stig förbi hotellet är inte värd besväret med cykel

Körde in vid Ulvö Lakseside restort http://www.ulvon.com/ för att prova anslutningen till den fina vandringsleden som jag körde på tidigare. Tyvärr var den rätt igenväxt, stenig och uppför så jag tyckte inte den var värd ett försök denna gång, kanske från andra hållet hade varit bättre.

Jag drog ut på stigarna mot Kvarnhusviken istället och de var välröjda och delvis spångade. Här fanns 7:ans ”stolpjakt” med.

DSC02588Spångat över blöt mark på Kvarnhusviksstigen

Framme vid viken vällde dimman in och jag började få lite ont om tid tills middagen var bokad så det blev stigen uppför Ängesberget och Sörbyn. Denna var bra. Tog den genaste stigen som ledde förbi Ulvö vandrarhems tomt. Längs vägen betade en rätt tam älg, helt orädd.

Ulvön karta-6

DSC02589Dimmigt i Kvarnhusviken

DSC02591Oblyg älg

DSC02596Älgen och Ulvö vandrarhem i bakrunden

Blev lite bråttom på slutet men jag hann med en klättring upp på Lotsbergets fina utsikt. Värd ett besök och en fin utförskörning på några minuter kvar ned till byn där jag parkerade 5 minuter före bokad tid på Cafe Måsen. Vädret var perfekt och myggen lugna så vi kunde njuta av den goda maten.

DSC02600Klassisk Ulvövy från Lotsbergets topp

DSC02601Mättande! En Pulled Porkburgare på Café Måsen. http://ulvobyn.se/

Efter maten utmanade dottern mig på ett kapprace uppför ”spybacken”. Jag hängde med till hälften där jag kroknade. Hon fortsatte sittande på sin cykel med cykelkorg – och elmotor, till synes oberörd.

M/S Ulvön var reparerad på hemvägen så vi kunde ta plats i den rymliga färjan.

33km fick jag ihop även om det är svårt att få till en fin rundslinga runt hela ön. Ulvön är värd ett besök även om du bara vill cykla på grusvägarna.

Ulvön karta-7Södra delens slingor

DSC_0459Cykelgubbe. Nöjd med Merinoullströja som luktar mycket godare än Lycra och är man där det i princip inte är någon trafik kan man ha svart – något jag INTE rekommenderar annars om du inte är självmordsbenägen.

Mitt cykelår 2015

Nu har 2015 passerat och det är dags för en liten resumé samt några ord om kommande år. Min egen träning har inte varit överdrivet bra i år med endast 260 timmar sammanlagt men det har ändå blivit en hel del tävlingar samt en och annan utlandsresa med cykling. Oron har hela tiden funnits att den rusande pulsen ska komma tillbaka men det har jag lyckligtvis klarat mig från – i stort sett.

Tävlingarna

Tävling 1

Långloppscupens första tävling blev det roliga Billingeracet i Skövde 9/5. Det är nog den bana som har mest stig. 79km och 916hm och i år hade de lagt till en backe på slutet INNAN den redan fruktade ”strupen”. Jag hade verkligen inte mycket energi kvar i benen sista backen och parksofforna var otroligt lockande. På resan och i målet hade jag sällskap av Härnösands trevliga åkare med hela familjen Lindh och mitt resesällskap Bengt som tyvärr fick punktering under loppet och som jag därför kunde slå enda gången under säsongen.

Tävling 2

30/5 var det dags för Långa Lugnet i Falun som i år blev 60km cykling 1010hm i +5 grader och spöregn. Frös inte förrän efter målgång men då desto värre. Den glömmer vi.

Tävling 3

7/6 var det Stockholm och Lida Loop med 64km i tre olika varv och 726hm. Jag gillar ju varv två och tre på banan som är ganska tekniska. Där brukar jag kunna köra ifrån de som egentligen mest kör landsväg. Tyvärr är det ju ganska krävande och denna bana är den som dödar mina ben bäst av alla – så även detta år. Inget resultat att skriva hem om.

Tävling 4

13/6 var det Skellefteå och Kraftloppet 48km 405hm som stod på tur, dock ej Långloppscupen men det viktigaste loppet för mig för seedning till cykelvasan. Jag hade sällskap av bl.a. Patrik Eliasson från klubben. Som alla andra banor hittills så var det blött även här och ovanligt tungcyklat. Trots hyfsat klös så räckte inte den viktiga tiden i loppet till seedning i tävlingsklass i Cykelvasan. 2:05 blev tiden och 1:55 skulle jag behövt så det får bli motionsklass i år för första gången. Är man inte bättre så?

Tävling 5

23/6 hade Obbola IK cykel anordnat ett XCO 15km /120hm på sin nya fina arena som jag naturligtvis inte ville missa. Jag fick med mig unge skidåkaren Albin Sehlberg på sitt första mtb-race i livet och han lyckades otroligt bra och kom 6:a. Jag kom på 17:e plats av 30 och var väldigt nöjd med det samt att jag äntligen fick till något som kan kallas tävlingspuls med 164 BPM i snitt. Det ska tilläggas att alla startade individuellt med 20 sekunders mellanrum. Om banan kan sägas att underlaget i de nya delarna är lite väl löst med grovt stenmaterial. Förhoppningsvis packas det till mer och kanske lägger man på stenmjöl och packar ytterligare vilket skulle göra under för just nu känns underlaget mer som en parkväg.

Tävling 6

5/7 Rättvik och vackra Mörksuggejakten 73km 776hm. Bra laddad men dåligt tränad ger bara en motionärsprestation tyvärr, men det sista som överger en är ju hoppet. Jag matade på utan att spränga mig denna gång uppför Vidablick och ned i dammet på baksidan. Torrt före idag med snabba banor gav ett rätt roligt race dock med en hel del kö i skogen pga. mycket folk, 1500 startande. Jag var nära att krascha i en nypande gruskurva och efter en sladd över ett krön lite senare. Tredje gången gillt på slutstigen ner mot Rättvik där jag måste ha hakat i något som plötsligt gjorde att jag i god fart flög framstupa i riktning mot ett träd. Jag lyckades vrida undan kroppen i ett cirkusliknande nummer så att jag missade men gjorde en faceplant i marken. Det gjorde ont men allt var helt!!? Cykeln också. ”Överlevde du” sa en förbipasserande, ”Jag får se” kontrade jag i väntan på att smärtan skulle explodera fram. Inget hände och jag hoppade upp och drog vidare. Benen var rätt klena efter att ha tagit slut som vanligt runt 4-5 mil och innan dess känt mig oövervinnerlig och dragit på som bara attan, när ska jag lära mig? In på stadion och ut på en rätt rolig men onödigt lång slinga när man bara ville vara i mål. Blev ju omkörd av Sundsvallssycklisten Leif Edin någon mil innan mål och när jag inte lyckades haka på den klungan hade jag smått gett upp så det var ingen slutspurt från min sida direkt. Drack nog tre liter vätska i målområdet under den halvtimme jag var där.

Mörksuggan

Jag i mitten av Öviksgänget med Gottne och CK Örnencyklister. Hoppas alla köper ”rätt” kläder nästa år

Tävling 7

Cykelvasan, 94km 812hm mellan Sälen och Mora. Detta blev ju min sämsta Vasa hittills med både problem med sportdryck som gav uppblåst mage samt ett vevparti som nästan lossnade. +4 grader i starten men det blev varmt och mysigt senare.

CK Örnen Cykelvasan

Robert Åström och Anton Niederbach, Öviks snabbaste på mtb

Tävling 8

Bikeboost mtb Umeå. 40km 478hm. Den bökigaste banan av alla lopp i år och på gränsen till oskön för en gammal man. Jag hade nog röstat bort klapperstenstigen om jag fått välja. En hel del sköna slingor dock. Här skulle jag dock behövt en riktig stigcykel, inte min epic.

Tävling 9

Obbola Challenge 45km 408hm och äntligen något som kan liknas med tävlingspuls med 164BPM i snitt. En ny cykel direkt uthämtad på ByBike i Umeå innan racet kan ju förklara en del. En Specialized Stumpjumper fsr S-works stigcykel var helt rätt på denna bana. Skulle haft den på Bikeboost också.

Specialized-Stumpjumper FSR S-Works 2016

Specialized Stumpjumper fsr S-works, stigarnas kung

Träning

21/4 körde vi igång med uteträningarna med CK Örnen och naturligtvis på sandmon ute på Genesmon som är torr först av alla områden. Träningarna har pågått sedan dess och vi kör faktiskt vidare ännu. Deltagarantalet har varierat mellan 3 och 20 per gång och en hel del nya ansikten. Tyvärr har ungdomarna inte visat sig på träningarna och vi frågar oss vad vi ska göra för att få med dem. Fler överhuvudtaget vore bra då det är önskvärt med olika hastighetsgrupper på träningarna samt viktigt med en gemensam aktivitet för att skapa ”vi-känsla”. En som nog inte missat en sammankomst är ju Lars Edblom som entusiastiskt fungerat som ledare för gruppen i många hänséenden. Min egen träning har mest bestått av CK Örnenpasset och tävling eller två egna pass i veckan.

Sprinttävling

Elin havet

Tolvtjärnsloppet

67km 932hm. Min ”kvarnsten” och hatkärlek i juli är ju att arrangera detta långlopp. Samtidigt som det är jättroligt att vara i skogen och fixa med detta så hinner jag ju inte med familjen och andra semesteraktiviteter som jag borde i juli med detta på tapeten.

Skogsjobb Tolvis

Det har naturligtvis blivit en hel del cykling på banan där jag kört hela minst två gånger med olika personer. En hel del vändor med 4-hjuling och bil med för det är ju massor med jobb att fixa till och märka upp denna bana och jag hade nog innerst inne sagt att detta var sista gången jag gjorde detta 2015. Efter att ha raggat ihop alla sponsorer, funktionärer, utrustning så fullföljdes loppet på en riktigt ”normal” sommardag 1/8 i år utan värmerekord. Inga deltagarrekord heller med knappt 127 startande. Med tanke på att prispengarna väl motsvarar Långloppscupens och t.o.m. bättre så borde det vara fler för det är också en rolig och krävande bana som man kan köra ”för sin egen skull” och inte bara för seedning till cykelvasan även om det också ingår. Jag gjorde dock klart för alla i klubben att nu var det slutkört att arrangera detta mer eller mindre själv och gick ut med ett mail till alla klubbmedlemmar i slutet på året. Finns det verkligen inte fler som kan tänkas hjälpa till med detta arangemang?? Jo det fanns några stycken, dock väl få – till slut. Vi är inte riktigt framme ännu men satsar i nuläget på ett lopp 4/6 vilket kan vara lite spännande då det kan vara väldigt mjukt i de markerna fram till slutet på maj och det blir kvällar och helger som gäller för att fixa bana. Vi får se hur det slutar.

Stargrid Tolvis

Henrik Enberg Tolvis

Alex Tolvis

Vätska 2 Tolvis

Ungdomar Tolvis

En glad twist av ungdomarna på pallen

D segerpall Tolvis

En härdad Pernilla Forsberg Tiger vinner trots en hel veckas tävlande i alperna någon vecka innan

H segerpall Tolvis

En värdig segrare i hårdsatsande Samuel Brännlund före duktige Henrik Enberg

Vi arrangerade ju en mtb deltävling i Västernorrlandscupen också i september men det var ju lätträknat deltagarantal i det fina höstvädret – tråkigt.

Resor

4-11/4 Nerja på Spanska solkusten med ca: 35mils cykling i ett skapligt klimat. Det var kanske lite för tidigt för sol kring påsk och bad så min sällskapande familj var lite frusna. Min andra resa hit och nu tycker jag att det var nog då det helt enkelt blir för mycket backar här och då är Gran Canaria roligare.

Nerja 2015

Lite grusdownhill i Spanien

16-17/5: (16+11mil) 996+479hm Tour Junsele är ju enda gången på året jag rattar min gamla racer. Det är ju en förutsättning att man får cykla i en klunga om det ska vara kul med racer. Sen underlättar ju fantastisk mat på Corner House och bra sällskap så det får bli en tradition så länge Sven Erik vill arrangera detta.

7/8 Glentress utanför Edinburgh i Skottland. 26km, 960hm svart led. Jättefint område p åbussavstånd från Edingburgh. Ta X62 strax förbi Peebles så vänta mountainbikeheaven. Jag höll ju på att krocka på en gång då ju alla kör på ”fel” sida. Väl på stigarna så var det fina maskingrävda leder där man sicksackade sig upp och sen belönades med fina utförskörningar om vart annat. Svart led var kanske att ta i tycker jag då det inte var några direkta svårigheter.

20km 545hm röd & blå led. Den röda var en favorit med Spoky Woods decent en härligt flowig downhill. Alla klättringar gick fint idag och benen hade mycket styrka kvar i slutet på dagen. Hade nog klarat ett varv till på svarta om jag haft tid. Den röda hade bättre dränering och var bättre skött så här kunde man stå på betydligt mer än på den svarta. Körde om jättemånga i klättringen men det såg mest ut som sådana som gillar downhill för de såg helt slut ut. Jag filmade en hel del, tyvärr inget från den röda leden då batteriet tog slut: Film

4-5/10 Järvsö Bike Park. Ett fantastiskt roligt gäng fyllde två bilar och en släp och drog ned till Järvsö en helg för lite Downhill. Det var premiär för mig och jag måste säga att det gav mersmak. I Järvsö finns något för alla från nybörjaren till den erfarne ”stridspiloten”. Fina flowiga maskingrävda stigar blev favorit för oss nybörjare. En film från helgen gjordes: Film

Fatbike

Det förtjänar ju en egen rubrik då det ju blivit bl.a. fler som cyklar på både vinter och sommar samt en Global Fatbike Day då vi samlades för lite trevlig strandcykling runt Genesön och en fin paus i uppvärmda stugor och bl.a. temaöl som Lars Bjöd på. Även här blev det ju en liten egen film:   samt ett ÖA-reportage med film: Reportage          Film

Anton Niederbach

Har ju lyckats bra på nästan alla tävlingar i år och han visar att detta verkligen är något han brinner för. Tyvärr ser vi honom inte ofta på klubbträningarna längre då det kanske inte riktigt räcker med ”roliga gubbar” för att passa in i hans hårda träningschema och han hänger mest med Lindnord och Åström numera och kör skiten ur Övikseliten. Du är dock alltid välkommen till de ”roliga gubbarna” Anton.  ÖA

Anton N Tolvis

Downhill

CK Örnen har tagit över arrendet på HK Bikepark och hoppas kunna få igång en verksamhet där. Vi har inlett diskussioner med Öviks kommun och FV om liftar, skog mm så vi får se vad det leder. En så här stadsnära backe med närhet till både resecentrum och restauranger borde ju ha alla förutsättningar att lyckas men det är ju en del hinder och arbete kvar. ÖA

MTB-arena

Även här har ett mötesarbete med kommunen inletts där bl.a. markfrågan håller på att utredas. Piteå, Skellefteå, Umeå, Obbola, Härnösand och Sundsvall har ju dedikerade MTB-leder och vi vill ju också att kommunen ska släppa till ett område där vi kan beredas plats. Bäst är ju ett område där det inte redan finns någon verksamhet så att inge känner sig ”överkörd”. Vi får se hur det går med detta med under 2016.

2016

Nästa år så satsar vi inom mtb på ännu mer roliga aktiviteter, gemensamma resor till tävlingar och hoppas att på att alla dyker upp på träningar och samordnade aktiviteter för ju fler vi är tillsammans ju roligare det bli! Jag hoppas ju på glada tjejer, killar, gummor och gubbar, snabba, mellansnabba och lagom för att vi ska få en trevlig samvaro och verksamhet.

Jag hoppas också att jag slipper alla dessa förkylningar – fast det ger en ju möjlighet att sitta still länge och skriva mycket som ni ser…

Långloppscupen

Cykelförbundets tävlingskalender för MTB

Vår offentliga facebooksida som innehåller mycket bilder och storys från året: FB

Sen hoppas jag naturligtvis att några tar tag i landsvägsträningarna också så att det blir några fler än det är nu. Det finns ett liv efter Vätternrundan med 🙂

Gott Nytt År!

Norrlandsmästerskap och Bikeboost

Idag var det både mästerskap i Härnösand och motionslopp i Umeå med MTB som gren.

I Söder körde Anton Niederbach till en bronspeng trots problem med växlar. Känns som att det varit mycket tekniska problem där ett tag nu. I Norr var det en blandad skara veteraner som snurrade runt på den enormt bökiga banan Gimonäsarna hade kokat ihop.

Bäste CK Örnare var Fredrik Forsberg som dundrade förbi mig efter 1,5 mil. Jag var då nära att bryta då illamående tvingat mig att slå av på takten men härdade ut. Banan var dock i bökigaste laget t.o.m. för en Öviksbo som är van med Hörnsjöstigar och Skyttis bökigaste partier. Vissa partier var det svårt att hålla uppe farten. Men med lite träning på de slingorna kanske man kan hitta en renare linje.  Vann gjorde Samuel Brännlund som otroligt nog cyklade hardtail idag och dessutom före teknisk stigs mästare Henrik Enberg på en Epic??! Samuel har nog tränat lite mer i år dock.

Josefina Wikberg vann i vanlig ordning damernas klass som var väldigt tunnsådd. Var e brudarna?

Segrare Bikeboost 20151Josefina Wikberg vänster, dametta och Samuel Brännlund herretta 40km.
Per Idahl & Victoria Sjölin segrarna i 20km till höger.

Segrare Bikeboost 2015 2Segrarna igen och här med 2:an Henrik Enberg i mitten

Publik Bikeboost 2015
Förväntansfulla deltagare under utlottning prisbordet

Vinnare hyrbilFörstagångstävlande Anders Backman (min bror) vann en hyrbil i en weekend

Resultat NM i Härnösand: Resultat_NM_MTB_15
Resultat Bikeboost Umeå: bb15resultat

//Jan Erik Backman

Man ska inte alltid lita på kroppen

Länge sedan jag skrev något här så det kan vara på sin plats. Det är ju lite lättare och mer tillgängligt att facebooka.

Jag bor ju i en älvdal, Gideå älvdal och omgärdas av berg. Faktum är ju att de flesta av dem har vägar eller stigar upp och vissa har riktigt sköna nedfarter som t.ex. Fagerlandsberget, en långsluttande väg upp till det kalfjällsliknande bergets topp och riktigt skön downhill på en ganska trixig stig (med mina mått).

Fagerlandsberget

Sen har vi ju mastberget eller Getingstaberget, en riktig lång 10-15min. plåga och många höjdmeter. Kanske inte så rolig väg utför men en fostrande uppför.
På vägen dit har man passerat Sunnansjöbacken, en jämn backe som är perfekt för ”4-or”.  Förutom alla otaliga stigar och 4-hjulingsvägar till flertalet berg så har jag ju även det fina Svedjeberget där skoterleden går och där vi håller uppe stigen för Tolvtjärnsloppet. En perfekt intervallbacke med fin belöning utför. Jag borde alltså vara backexpert, med mitt det efternamnet och allt…

Sex tävlingar har jag hunnit med  i år varav fem långlopp men inget vidare bra resultat. OK jag har väl fuskat med intervaller i någon sorts rädsla för att fjolårets hjärtarytmi ska hoppa på mig igen. Eller är det för att det gör så ont 🙂 Men intervaller är ju det man blir snabb av så intervaller ska det bli.

Backintervaller var det tänkt idag. Kroppen hade väl ingen lust till detta då jag kändes otroligt seg efter en halv dag på kontoret med utskrift av kartor, info mm om Tolvtjärnsloppet.

En artificiell pigghet i form av en espresso fick mig på banan igen, eller åtminstone på cykeln.

single-espresso1

Jag körde lite avvaktande mot Svedjeberget men kände att intervaller nog var jobbigt ändå så jag vek av förbi Svedje IP för att ta berget från baksidan i någon sorts ”gubbtempo”. Provade att stå upp och mata lite i backarna på väg dit och det kändes bra så va f.n. Köttade på uppför Svedjeberget med oanad kraft och klickade bara ur vid nedersta surhålet som är smått omöjligt. De senaste dagarnas dikning verkar ha lyckats någotsånär. Väl på toppen var det ju rolig downhill i 40 km/h utför Svedjeberget och väl nere så tänkte jag en gång till. Samma visa ett varv till sen fick det vara nog. Körde lite tempointervaller hem istället.

Detta är ju en rolig del av Tolvtjärnsloppetbanan men väldigt jobbig. Belöningen är ju den allt för korta men rätt så roliga backen ned mot Svedje by. Ta det lugnt om ni är osäker på spår och utförskörning. En krasch i 40-50km/h ger ju rätt allvarliga konsekvenser om det går på tok.

Tovtjärnsloppet

Slutsats: Det finns alltid kraft kvar fast man känner sig slut alltså eller kanske koffeinets kraft! Det blev väl 3-4st intervaller i alla fall plus en par spurter. Inte världens snyggaste pulskurva men inget ”gubbpass” och inte för soft. No pain no gain.

Intervaller

Mellandagar och snart nytt år

Hej på Er alla cykelvänner. Hoppas Julen varit fin och inte bara bjudit på fina julklappar utan fin samvaro med nära och kära också.

FatBike God Jul

Cykelåret 2014 har ju varit fint med massor av fina arrangemang på MTB runt om i Sverige. Terrängcyklingen är verkligen på gång. Tyvärr känns det väl inte riktigt likadant med landsvägscyklingen där arrangemangen inte blir fler i alla fall. Personligen föredrar jag ju terrängcykling då det ger mer utmaning och omväxling och att man slipper att ”umgås” med våra bilister så mycket.

Mitt eget cykelår blev väl inte riktigt som jag tänkt då pumpen bråkade en del fram och tillbaka och jag valde att ta det lugnt i avvaktan på undersökningar.

Kanarieöarna fick dock en visit. Det blev många höjdmeter och toppen med Pico De la Nieve fick ett besök.

Nublo teide

Roque Nublo i förgrunden och vulkanen Teide på Teneriffa skymtar bland molnen. Hyrcykeln från Free Motion blev en Cannondale Scalpel

Serpor mot Casa Blancas Mogan

Serpor ned mot Casas Blancas & Mogan – rena GoCartbanan

Lidingöloppet MTB blev årets första tävling och det gick väl inte allt för lysande men inget bråkande hjärta i alla fall. Gottnes Johan Westman lyckades bra och kom på 30:e plats av de 160 tävlande med 2:27. Själv kom jag på plats 113 med 2:56

Nästa tur var till Falun och Långa Lugnet som var en deltävling i Långloppscupen. En riktigt rolig bana med några turer i downhillbacken. Våra yngsta raketer Anton Niederbach och Alexander Gidlund gjorde bra ifrån sig på Multisporttävlingen dagen innan OCH på långloppet.

Robban på Lugnet

Robert Åström är alltid snabb – på allt

Långa Lugnet

Alexander Gidlund och Håkan Wallberg tar igen sig efter ett fint åk i Faluskogarna

Efter Falun blev det Skellefteå och Krafttrampet. Ett lättåkt grusvägsrally som gick riktigt skapligt för min del och kvalade in mig i tävlingsled tre i Cykelvasan med tiden 1:52. Johan Westman Gottne CK kom in på en delad 5:e plats med tiden 1:40. Elitåkaren Jan Lundman Piteå CK dominerade med 1:35.

Krafttrampet 1

Starten Krafttrampet

Trio Krafttrampet

Håkan Wallberg 1:48, Jan Erik Backman 1:52 & Robert Åström 1:42 – alla väldigt nöjda efter en solig dag i Skellefteå

Det blev en sväng till Sundsvall och Västernorrlandscupen också men de otäcka hjärtrusningarna började om där igen och satte stopp för vidare tävlande under sommaren 🙁  Jag fick dock påbörja lite undersökningar som tyvärr inte gav något.

Banan för Tolvtjärnsloppet sattes ut redan i början på semestern och sommaren blev den varmaste på länge

Loppet blev en succé med fler deltagare än i fjol trots krock med både långlopps-SM och Lånloppscupens deltävling. Ännu en gång blev Henrik Enberg snuvad på segern av en Härnösandsåkare när Erik Gunnarsson tog hem segern med 10 sekunder och segrartiden 2:48:31 på den hittills varmaste tävlingen.

H65 pallen

Robert Åström CK Örnen tog pallplats i tävlingen och visade att han inte bara är en duktig skidåkare

D65 pallen-2

Josefina Wikberg 1:a på 3:12, Jennie Magnusson CK Örnen 2:a och 3:a Martina Höök i damklassen

P13_14 pallen

I den kortare 40km ungdomsklassen dominerade CK Örnen på pallen med Alexander Gidlund etta, Anton Niederbach tvåa och Adrian Johansson trea.

För egen del blev det en hel del väntan på undersökningar och enbart lugn cykling resten av sommaren.

Fagerlandsberget

Cykelvasan skippades då träningen uteblivit och ett bättre resultat än tidigare år knappast kunde uppnås. Peter Sjölund CK Örnen/Gottne CK klarade sig dock under 3 timmar med 2:59 och gjorde ett riktigt bra resultat.

I slutet på augusti fick jag klartecken att börja gasa igen av läkarna och det bar iväg till Norge för Birkebeinerittet mellan Rena & Lillehammer. Förutom ett riktigt trevligt veckoslut tillsammans med mina Masonite Beams vänner så blev det en bra tävling med toppenväder över fjället. Visst – det var i det mesta ett grusvägsrally men ganska tufft ändå med 1450 höjdmeter i 91km som avklarades på 3:49

Birken JEB

Nöjd efter genomfört lopp på cykelparkeringen i Lillehammer i jättearrangemanget som Norrmännen genomför varje år

CK Örnen arrangerade DM i XCO som blev en Härnösandssegersvit som vanligt. Banan var dragen kring Genesmon och blev faktiskt riktigt bra och utslagsgivande. Riktigt jobbigt att hålla koll på alla varvningar och tider – tur att jag hade hjälp av duktige Anders Nyström från HCK som hade koll på läget.

En tur till Obbola och deras Obbola Challenge blev det också innan tävlingssäsongen var över. 2:17 blev min tid där segraren Jan Lundman från Piteå vann med 1:49:49 före den evige tvåan Henrik Enberg en sekund efter. CK Örnens duktige downhillcyklist Patrik Eliasson visade att han även är en råstark jäkel på XC och dundrade in på 2:05, knappt ansträngd.

Tättrio OC

Tättrio på OC med Jan Lundman, Marcus Strömsten och Henrik Enberg

En tur till Spanien, Nerja i Andalusien blev en trevlig ”avslutning” för mig. Fantastiskt fin terräng och massor med vandringsleder att utforska. Testade en 27,5″ HT men nog längtade jag efter min Epic eller kanske hellre Stumpjumpern i denna något tekniska terräng.

Nerja 1

Nerja 2

Ett löplopp hamnade också i pipen med Stockholm Tunnelrun och 43000 deltagare!!! En mil genom södra länkens tunnlar blev en speciell upplevelse. Nu satsar jag på 2 mil terräng med Urskogsloppet nästa år.

Tunnelloppet

En Global Fatbike day hanns med innan julemys där vi cyklade från Gullvik upp på Ögeltjärnsberget och tillbaka igen. Riktigt mysig dag som avslutades med korvgrillning fint arrangerat av Lars Edblom.

Fatbike 2

Lars E & Terrys trixar sig nedför Ögeltjärnsbergets mest tekniska parti

Global Fatbike day

Cykling på gungfly är inga problem med en fethjuling

Fatbike brasa

Lite mysig brasa är alltid en fin avslutning på en bra dag

Vad blir det av 2015 då? Ja Tolvjärnsloppet ska vi naturligtvis arrangera i år igen även om det faktiskt inte var helt självklart. Det är mycket jobb med arrangemanget och det kommer att bli två avverkningar i området som säkert innebär en hel del röjning. För att stega upp nivån lite har vi faktiskt sökt Långlopps-SM för 2015 och det kommer att avgöras inom kort då det till skillnad mot ifjol faktiskt var rätt så många som sökt SM.  1/8 är det fastställda datumet för tävlingen sedan länge vilket alltså blir en lördag. Första helgen i augusti är det vi haft som tävlingsdag hittills utom 2014 då det krockade med Härnösands Sverigecup. Har Ni orken över så kan ni åka upp till Piteå dagen efter och köra deras Eliasjakt. Lite tråkigt tycker jag är att arrangemangen ”krockar”. Det mår inte de norrlänska arrangörerna bra av.  Ni som vill hjälpa till med arrangemanget 2015 är naturligtvis välkommen att ringa eller maila mig.

Jag har anmält mig till både Cykeklvasan och Birkebeinerittet och det lär bli en hel del långlopp så nu är det bara att dra på med träningen. En tur till Spanien blir det i vår och en hel del fjällresor är inplanerade – KUL!

För Er som sondera vilka tävlingar ni vill lägga in i kalendern för 2015 så rekommenderar jag att titta på Cykelsportförbundets InDTA-kalender.  Tolvtjärnsloppet är ännu inte inlagd.

Välj ”Cykel”, ”Mountainbike” och ”2015” så får ni fram en lista på MTB

Gott Nytt Cykel År så länge. Vi ses på hjul.  //Jan Erik  mob: 070-322 29 26  mail: jb@m-l.se

Omstart, Episk premiär och Pollenprognos

Jag har ju varit rejält snuvig ett tag nu, närmare bestämt i drygt två veckor sedan jag var i Borås och Malmö en vecka och jobbade. Jag trodde ju naturligtvis att det var en vanlig förkylning och har tagit det helt lugnt. Jag provade att åka lite turåkning på skidor när jag kom hem och hade varit snuvig i tre dagar. Det var så soligt och fint att jag inte kunde låta bli – vårvinter på skidor är bland det bästa som finns.

Det gick ju bara fint så dagen efter provade jag lite trainer en timme, halvlugnt. Gick fint det också.

Nästa dag tänkte jag prova igen men nu kändes det INTE bra. Pulsen rusade okontrollerat så jag la ned efter 20 minuter. Lite skrämd var jag också av att en bekant fått hjärtmuskelinflamation nyligt och tvingas gå omkring med hjärtpump och nu står i kö för ett hjärtbyte!!

Efter två hopplösa veckors total vila och snorande så fick jag tipset att prova Clarityn. Inget man tänker på i början på april direkt. Idag – dagen efter första tabletten kändes det redan bättre 🙂 Efter en 30 mils bilfärd fram och tillbaka till Sundsvall så var jag mycket sugen att prova min nya cykel som stått i garaget några veckor nu.

S-works Epic 2014

Det blev en landsvägstur till Björna där cykel och kropp skulle testas. Det kändes skapligt i kroppen förutom en mystisk pulsrusning till 195 efter en kort rusch trots att jag inte kände mig ansträngd. Något otäckt! Jag körde lugnt ett tag men ökade succesivt till A2-tempo runt 155-160 i puls för att testa lite. Ingen rusning. I en liten backe provade jag att trycka på ordentligt en stund och det gick upp till 170-175 som det bör men inget ”flimmer” så det kändes bra. Höll jämnhårt A2 – 1,5 resten och det kändes bara fint. Jag måste dock  kanske kolla upp detta innan resan till Gran Canaria då jag vill vara ”fit for fight” för att toppa formen. Kroppen är en känslig maskin.

Cykeln då? En Specialized Cykel, Epic S-Works 29er 2014, Carbon/vit med XTR komponenter.  Jo den kändes riktigt bra trots att jag bara satte mig på och drog iväg utan att justera. Framväxeln och sadelhöjden var nog inte optimalt i läge och dämparna behöver nog justeras i tryck och reaktion – sen blir detta en kanonmaskin om bara motorn håller vill säga.

Efter påsk drar vi igång med MTB-träningarna  –  Välkomna då!  //Jan Erik

//Jan Erik

Tävlingsprogram, Cykel till salu, grundträning mm

Nu var det riktigt länge sedan jag skrev något här. Ni kanske tror jag lagt av. Men det är tvärtom. Jag kan konstatera att jag nog aldrig tränat så välplanerat och regelbundet som nu. Det blir cirka 8 timmar i veckan beroende på hårdhet i passen. Jag är ju inte 30 år längre så jag orkar köra jättemånga intervallpass i veckan. Det känns att återhämtningen tar längre tid. Det blir 1-2 tim styrka i veckan, ett par lugna, två hårda och ett långt distanspass i veckan. Jag tackar min Monark och fina träninghörn i garaget för detta. Det är svårt att skylla på väder och vind för att undvika ett pass. Fast nog saknar jag en gnistrande vinterdag att cykla på. Nu är det ju bara modd och mulet.

Som lök på laxen har jag bokat en påskresa till Gran Canaria där det blir ”toppning” inför tävlingspremiären som kanske blir Lidingöloppet MTB 4:e maj. Sen har jag inte mindre än 13 olika lopp inplanerat i kalendern från NM i Piteå till Birkebenerrittet 30/8

Nedan följer de lopp jag har i min kalender. Jag har nog inte tänkt åka dem alla utan lyssnar på kroppen och formen mm så får vi se.

4/5: Lidingöloppet XCM
10/5 Billingeracet XCM, Skövde
(31/5 Långa Lugnet XCM i Falun) Om jag inte hänger på Tour Junsele LV
31/5-1/6 Tour Junsele. Tvådagars LV-cykling med CK Örnen med övernattning i Junsele.
8/6 Lida Loop XCM, Stockholm
14/6 Krafttrampet MTB, Skellefteå
18/6 DM XCO, Örnsköldsvik (arr. av CK Örnen)
29/6 Härnön runt, Härnösand  (samtidigt som Gottne Linje)
6/7 Mörksuggejakten XCM, Rättvik
13/7 NM MTB, Piteå
27/7 Tolvtjärnsloppet XCM (arr. av CK Örnen & LIIF)
2/8 Härnösands City Sprint, Sverigecupen MTB
3/8 Härnösand MTB Cup XCO, Sverigecupen.   (samtidigt Piteå MTB 65km – dålig Norrlandssamordning. Tolvtjärnsloppet låg ju också denna helg innan Sverigecupen i Härnösand dök upp som gubben i Lådan)
10/8 Finnmarksturen XCM, Ludvika
16/8 Cykelvasan 90, Mora
23/8 Själevadsfjärden Runt, LV Motion Övik. (CK Örnen arr)
30/8 Birkebeinerrittet, Lillehammer
(31/8 Bikeboost MTB, Umeå?)
20/8 Obbola Challenge, Obbola

För att säkra upp att jag ska ha en fin cykel har jag beställt en ny Specialized Epic S-works från Evalds MTB som bör dyka upp i mars.

För Er andra som vill förnya cykelstallet till ett bra pris vill jag tipsa om nedanstående objekt:

Obbola IK Cykels ordförande Fredrik Berndes säljer sin fina Canyon Hard Tail storlek L. Passa på – fin cykel till bra pris:  Länk  (Såld 2/3, gick fort)

Jag säljer snart min Specialized Epic S-works stl M också, men det återstår lite mekande innan jag lägger ut den.

Glöm nu inte att dyka upp på torsdagarna på Nordic Wellnes. Gratis för alla CK Örnen medlemmar och möjlighet att cykla i grupp men med helt individuell belastning. Glöm heller inte att betala medlemsavgif och ev. tävlingslicens om du inte redan gjort det.

Jag bjuder på lite bilder från dagens skotertur där Lars Edblom dök upp med sin Fatbike på skoterleden

Lars Fatbike1

Lars Fatbike2

Nästa rapport blir kanske från ett soligt Kanarieöarna

Hälsningar från Jan Erik

Lite CK Örnenreklam i Lindnords träningsdag

Vår multisport atlet Micke Lindnord delar med sig av sin träningsdag. Han får träningssällskap av vår snabbe Robert Åström en bit in i filmen som fint exponerar vår cykelklubbs fina dress.

Liten parentres bara – kläderna finns att köpa för omgående leverans om ni vill vara fränast på spinningen eller rusta för utlandresan/våren:

Ha en bra cykelhöst!

Varvsberget – vår nya arena

Ikväll var jag rätt nollställd hur jag skulle lägga upp passet då jag inte hunnit reka något. Vi skulle ju hitta kommande tävlingsbana. Men jag har ju åkt väldigt många varv hit och dir tidigare och jag visste var jag vill ha start och mål. Start nere vid slalombacken och sen värsta backen upp till hoppbackarna, där målet blir vid toppen och likaså varvningarna. Startbacken blir en extragång alltså. 🙂 Dusch och omklädning i FV hoppbackes fina hus hoppas jag.

Jag funderade dock lite i bilen och bestämde mig för att ta bort allt söderut så det blir en ganska rent varv runt berget alltså med små ”utflykter” på Lars nybyggda serpentinstig samt en tur över utsiktsklipporna över Veckefjärden – så det blir en vacker bana som har det mesta, utom möjligen ett surhål då. Den satt ganska direkt alltså banan och de flesta gilla den – utom Lars som tyckte ”Det var ett jäkla skitvarv”, för mycket grusväg (vid Kusthöjden). Den är dock väldigt konditionskrävande vill jag påstå med två rejäla backar.

Fina vyer på toppen

12 pers var vi ikväll men det var gott om MTB-cyklister då orienteringsklubbarna körde MTB OL-träning

För att hedra den kommande veterancupen och att jag faktiskt är medlem i vår andra cykelklubb här i kommunen  så körde jag i Gottnes gröna färger. Jag tror man blir lite snabbare då faktiskt 🙂

Det var några nya ansikten med oss ikväll och det ser lovande ut på damsidan vill jag säga – välkomna. Vi måste ju ge Umeå/Obbola/Härnösand en match i cupen.

Nu ska jag söka tillstånd att pila up denna bana så är det bara att tuta ocjh köra sen, eller föresten för att träna såbehöver man ju inget tillstånd i vårt fantastiska land. Allemansrätten är bra den.  Vi ses på cupen den 14/7 – glöm inte att anmäla er bara. Sidan för eventet kommer upp snart.

Krafttrampet MTB i Skellefteå

Vi var ett gäng förväntansfulla Öviksbor som startade i Skellefteå i dag. De flesta lyckades riktigt bra – jag måste dock byta kraftleverantör tror jag. Någon ledning för leverans till mina ben hade nog ramlat ned. Jag fick se mig passerad av alla mina ortsfränder. Några kom dock topp tio som Johann Westman Gottne och Peter Sjölund CK Örnen.

Alexander Gidlund CK Örnen vann HJ-25 motion. Jag tycker dock att de hade glömt bort ungdomarna på denna tävling.

197 totala anmälda och ett riktigt fint arrangemang fick vi ta del av i alla fall samt att vädret var helt perfekt.

Fullständig resultatlista hittar ni HÄR

//Jan Erik

Cykelklubben för alla cyklister i Örnsköldsvik