Ulvön – en cykelpärla

Jag gjorde en liten tur till Ulvön tillsammans med familjen och samtidigt passade jag på att cykla igenom öns stigar och vägar som jag tänkte gör en resumé av här. http://www.ulvon.info/res-till-ulvon/med-mf-ulvon/

Vi tog färjan från Köpmanholmen och det första beskedet vi möttes av var att det ju inte gick att ta med cykel idag för att M/F Ulvön var trasig och M/F Minerva bara var för persontrafik – meeen. Vi lyckades dock få dem att ringa kaptenen och kolla om det ändå inte var OK och fick till slut ett ja.

Fördelen med M/F Minerva är att den går fortare och så har de ett enkelt bemannat café ombord så det blev en kaffe och chokladboll som laddning. Jag klev av i Fjären och frun fortsatte till Ulvöhamn.

DSC_0457Fjärens färjeläge

Ulvön karta-1Stopp vid Stormyrens naturreservat

Jag cyklade längs den fina huvudvägen och stannade till vid avfarten mot Stormyrans natureservat. ”Cykling förbjuden” stod det men stigen såg otroligt fin ut inledningsvis så jag provade en bit med minimala avtryck. Tyvärr blev det väldigt blött samtidigt som det var stenigt så jag vände och fortsatte mot Sandvikens gamla fiskeläge http://www.sandvikensfiskelage.se/ som en gammal vän driver i år.

DSC02545Vägen mot Sandviken är fin, här vid Sandvikssjön

DSC02548Stopp vid Sandvikens fiskeläge där det finns massor med stugor att hyra, perfekt läge för naturromantikern

DSC02557Det finns riktiga WC med

DSC02559Fin stig mot Storviken, i alla fall i början

Från Sandviken går en stig mot Storviken/Kallkällviken. Den var riktigt fin även om jag klev av några gånger i utförskörningen. Slutet var tyvärr sönderkört av skogsmaskiner.

DSC02561Blir det kalhygge här? Sådana här markeringar oroar. Tyckte skogen såg för klen ut för det.

Ulvön karta-3

DSC02563Kallkällviken

Jag tog vägen tillbaka mot Norrbyn och en kort stig ned mot Norrbysbodarna som gick över en tomt, vägen vidare mot Fjären där det var en rätt lång backe mot Sörbyn. Där väntade nog den roligaste stigen på resan, tyvärr med rätt många fallna träd.

DSC02570Vägval mot Rödharn eller Ulvö Lakeside Restort

Ulvön karta-5Stigen från Sörbyn till Rödharn

Slutet på stigen gick dock på en oklippt äng med brännässlor så det kändes.

DSC02573Blomsteräng med lite brännässlor är ju inge skönt. Svårt att veta var stigen går också. Är det en vandringsled så bör den väl underhållas.

Utfart på strandvägen. Lite lerigt här. Behövs en trumma under vägen.

Drog en sväng ut på Rödharn med sina röda klippor innan jag fortsatte till en kort paus i Ulvöhamn.

DSC02583Ulvö museum

DSC02586En är fusk och en är äkta

Stigen förbi hotellet är inte värd besväret men körde i alla fall och vände. Matade på det jag kunde uppör ”spybacken” (vad heter den egentligen?) men kroknade. Inte bästa formen på gubben idag.

DSC02587Kort stig förbi hotellet är inte värd besväret med cykel

Körde in vid Ulvö Lakseside restort http://www.ulvon.com/ för att prova anslutningen till den fina vandringsleden som jag körde på tidigare. Tyvärr var den rätt igenväxt, stenig och uppför så jag tyckte inte den var värd ett försök denna gång, kanske från andra hållet hade varit bättre.

Jag drog ut på stigarna mot Kvarnhusviken istället och de var välröjda och delvis spångade. Här fanns 7:ans ”stolpjakt” med.

DSC02588Spångat över blöt mark på Kvarnhusviksstigen

Framme vid viken vällde dimman in och jag började få lite ont om tid tills middagen var bokad så det blev stigen uppför Ängesberget och Sörbyn. Denna var bra. Tog den genaste stigen som ledde förbi Ulvö vandrarhems tomt. Längs vägen betade en rätt tam älg, helt orädd.

Ulvön karta-6

DSC02589Dimmigt i Kvarnhusviken

DSC02591Oblyg älg

DSC02596Älgen och Ulvö vandrarhem i bakrunden

Blev lite bråttom på slutet men jag hann med en klättring upp på Lotsbergets fina utsikt. Värd ett besök och en fin utförskörning på några minuter kvar ned till byn där jag parkerade 5 minuter före bokad tid på Cafe Måsen. Vädret var perfekt och myggen lugna så vi kunde njuta av den goda maten.

DSC02600Klassisk Ulvövy från Lotsbergets topp

DSC02601Mättande! En Pulled Porkburgare på Café Måsen. http://ulvobyn.se/

Efter maten utmanade dottern mig på ett kapprace uppför ”spybacken”. Jag hängde med till hälften där jag kroknade. Hon fortsatte sittande på sin cykel med cykelkorg – och elmotor, till synes oberörd.

M/S Ulvön var reparerad på hemvägen så vi kunde ta plats i den rymliga färjan.

33km fick jag ihop även om det är svårt att få till en fin rundslinga runt hela ön. Ulvön är värd ett besök även om du bara vill cykla på grusvägarna.

Ulvön karta-7Södra delens slingor

DSC_0459Cykelgubbe. Nöjd med Merinoullströja som luktar mycket godare än Lycra och är man där det i princip inte är någon trafik kan man ha svart – något jag INTE rekommenderar annars om du inte är självmordsbenägen.