Kategoriarkiv: Staffans blogg

Staffan var den första bloggaren på ckornen.se. Han åker numera mest enduro men han cyklar även en del, både LVG och MTB.

Bergsget 2012 är avgjord!

Äntligen är Bergsget avgjort!  I bästa tänkbara väder kom det hela 2 startande till denna avslutande deltävling, stor eloge till Jennie Magnusson och Henrik Pilvinge som trotsade vädret!

Vi var fler funktionärer än startande denna kväll:)

Den stora frågan var, skulle Jennie cykla under 5min  då hon varit nära de två andra gångerna?

Svaret var att det skulle hon denna kväll, efter en formidabel cykling som endast Kaj och jag kunde slå med bussen (på fina 02,30…) så stannade klockan på fina 04.58.30 ! Grymt bra kört trots att regnet vräkte ner, denna tid kapar du mera i bättre väder:)

Så prisutdelningen blev enkel denna kväll, Årets Bergsget 2012 är Jennie Magnusson!

Stort Grattis från oss funktionärer!

När vi då avbröt och skulle åka hem, möts vi av Henrik Pilvinge och vi frågar helt sonika om han vill köra också.(självklart eftersom han var där..)

Så vi gjorde oss beredda på ännu en rekordrunda med bussen upp till toppen:)

Att han är snabb det visste vi, men detta var en uppvisning som jag verkligen tror blir svårslagen! (möjligtvis bara av han själv)

Kommer ni ihåg den omöjliga Hans Bergholms tid ifjol på 04.42 tror jag det var, och de andra som var några sekunder bakom. Deras prestationer från i fjol har stått sig tills nu.

Henrik körde på hör och häpna 04.21.30 i detta väder! Mycket imponerade var vi som såg detta, och ni som provat förstår vad som krävs.

En sänkning med ca 21sek kan man kalla utskåpning eller hur?

Stort Grattis till dig också Henrik, kul att se att vi endast var 2minuter före dig upp med bil:)

Bilderna tagna av Kaj Glännestrand i vanlig ordning, och stort Tack till er som i år ställde upp och dig Kaj för all hjälp!

Nya tag nästa år, får se vad vi hittar på då i dessa backsammanhang:)

/Staffan

Som ni ser så regnade det lite lagom denna kväll…

Utprovning av sadel och en liten omstart på cykling!

Hej

Nu var det länge sedan man skrev nåt igen, detta år har verkligen inte startat bra träningsmässigt!

Tror det var första passet ikväll sedan början av april för mig på cykel, så jag tog det riktigt lugnt på racern den korta sväng jag körde. Har fått låna en ISM sadel av Johan Knutsgård, som jag håller på att prova ut. Skall blir spännande att se hur det känns i slutet av denna vecka, ikväll var den allt annat än bekväm…

Har som sagt blivit lite tränande totalt sett, men lite Motocross & Enduro har det blivit. Tävling på Lördag i Sundsvall igen i enduro, kommer jag ihåg det skall jag köra med pulsklocka för omväxlingens skull och se hur dåligt tränad man är!

Semester om två veckor vilket känns riktigt skönt, om det känns bra kan det bli en hel del cyklande framöver.

Kaj och jag har bestämt oss för att köra Cykelvasan 2013, så det känns som ett bra mål att börja cykla mer MTB i höst och till våren.

Planer på att dra ihop gemensamma pass till våren finns, och är ni sugna på att cykla denna så måste ni anmäla er direkt i Augusti då de släpper anmälan.

Det tog 2dagar ifjol innan det var fullt, så vänta inte för länge….

Skriver nog mer om detta strax:)

Är man pigg imorgon så blir det cykel till jobbet!

/Staffan

Bergsget nr 2, bara för hårdingar!

Hej

Ikväll körde vi andra svängen för säsongen upp för varvsberget. I bister kyla skulle det än en gång avgöras vem som var snabbast, men uppslutningen var katastrofal. Endast 3 startande, men det blev ju enkelt för mig som arrangör då jag kunde starta och stoppa det hela!

För att förenkla lite så provade vi ett nytt grepp och körde masstart, och frågan var ju om de skulle lurpassa på varandra eller sätta iväg i sitt eget tempo?

Rikard tog i alla fall täten, och då jag med bil passerade dem så var de samlade. En rätt spännande väntan på toppen, skulle de komma i klunga eller var och en!

Hel plötsligt dök David upp, och det såg nästan ut som att han väntade för ett ögonblick på de andra. Vi som var på toppen ropade åt han att han hade en kanontid på gång, och han landade på otroligt fina 5min blankt! Otroligt bra kört måste jag säga, och det blir spännande att se om han kan ta 4min 42sek som Hasse B hade ifjol!

Som tvåa kom Jennie och även hon körde riktigt snabbt, hon fick fina 5min 12sek i mål! Rickard som fick den otacksamma uppgiften att dra de andra i början, kom även han in på en riktigt bra tid på 5min 37sek.

Ni gjorde det alla otroligt bra, vädret var inte kul denna kväll.

Hoppas på fler deltagare nästa gång i Augusti!

1. David Johansson 5min 0sek

2. Jennie Magnusson 5min 12sek

3. Rickard Hägglund 5min 37sek

Resultat Bergsget träning 1

Hej

Ikväll var det då äntligen dags för Bergsget, denna spännande form som utmanar mjölksyran till max!

Skönt nog var man funktionär, och slapp kämpa mot berget.

Till och börja med Stort Tack till er som ställde upp, och Tack till dig Janne för hjälpen med tidtagningen.

Kvällen bjöd på en del oväntade prestationer, samt en del väntade.

Bäst av alla ikväll var Gottnes Johan Vestman som körde på fina 5min 9sek,men det var ingen stormarginal direkt till tvåan David Johansson på 5min 11sek!

Som vanligt så imponerade Jennie Magnusson också som även denna gång var total4a, men först i tjejklassen:)

Jan Sjöberg drämde till med en grym tid också, trots sin ringa träning detta år.

Bilder kommer så fort Kaj fått ordning på datorn, resultatet  se nedan. Passa på nu att ladda för nästa körning, ni har ju lite tid på er att träna till denna som går den 5Juni kl 18.00

05.09 Johan Vestman

05.11 David Johansson

05.20 Jan Sjöberg

05.21 Jennie Magnusson

05.37 Johnny Lundberg

05.41 Rikard Hägglund

Tillfälligt avbrott

Hej

Åkte på en tråkig smäll förra Onsdagen, var rätt övertygad om att det var njursten men vet inte säkert ännu. Efter 2dagar på Borås sjukhus fick jag flyga hem, var där nere i jobbet några dagar.

Oroligt bra service var det, men oj vad dålig man känner sig på ett sjukhus!  Vidare utredning fortsätter i Ö-vik, det skall röntgas njurar för att kolla vad som hänt. Är fortfarande riktigt trött vilket säkert är naturligt.

Såna här dagar med sol blir man ju annars sugen att cykla, men det är nog ett tag tills dess som det känns idag.

Har i alla fall införskaffat ett par nya cykel glasögon, som sitter riktigt skönt! Adidas Evil Eye halfrim pro heter dessa med utbytbara linser, skall bli kul att få prova dem på riktigt framöver.

Köpta på Ögrens Optik i Ö-vik om nån undrar, www.ogrensoptik.se är deras hemsida. Kunde inte låta bli att köpa vita med guld inlägg, tyckte de var coola…..

Imorgon bitti blir det till att ringa Ö-viks sjukhus och försöka få göra kontrast röntgen så fort som möjligt. Hoppas värmen kommer nu, skulle vara kul att slippa snön nu.

En bra träningshelg!

Hej

Denna helg har varit bra träningsmässigt för min del, men just nu är man rätt så trött:)

På Lördagen så åkte jag ca 1timme klassiskt på Skyttis, och spåren var ju fina. På Söndag var det dags för en cykeltur, och jag tänkte att vi kör väl igång och skriver på forumet direkt! Kaj Glännestrand och jag hade bestämt oss dagen innan att cykla en ca 5mil, och vips så var vi 4st då Jim och David anslöt. (bilden ovan visar Jim,Kaj och David i nämnd ordning från vänster)

Turen vi var på till Gottne och tillbaka var riktigt skön, vädret var helt ok. Skönt med lite draghjälp dessutom, men dessa grabbar vi fick med oss har ju över 100mil i kroppen redan. Så för dem var det nog knapp styrfart med klubbens tungviktare på släptåg:)

Själv var jag ute ca 2timmar, men det kändes rätt ok. Kaj som gjorde årsdebut på cykel var förvånandsvärd pigg uppför värstingbacken, så jag fick ligga på lite för att hänga med… Men en lugn och skön tur var det annars!

Idag Måndag var det det dags för ett nytt pass, och jag tänkte att jag ringer och kollar om Kaj kommer ur soffan idag:) Men det var inget problem, han sa direkt att han skulle med.

Vi körde samma sträcka mot Gottne via Västerhus, dock så var vi så sugna på att snacka så vi körde längre….

Vi vände uppe vid 348-an, dvs vi körde genom Mellansel ut ut till Bredbyvägen. Lite obligatorisk fotografering, och sen vände vi tillbaka. Under turen hann vi dessutom med att göra ett rullprov och min Scott cykel rullar helt klart lättare än Kajs Bianchi!

En mycket trevlig tur där vi hann med att avhandla allt om cykling, precis som det skall vara för en motionär:)

Vi passade på att fota lite under färd också, vilket ju kan vara lite spännande…

Men visst ser vi pigga ut! (tror jag det i vårt tempo…)

En mycket trevlig cykling, hoppas fler vill hänga med i prat tempo framöver, vi kommer säkert lägga in lite glass eller fika i dessa pass:)

Så 5timmar cykel och 1timme skidor i helgen är helt ok för mig, kanske därför en otränad tjockis är trött nu….

Tack för sällskapet Kaj idag, och även Jim och David i Söndags!

Slutet är nära nu….

Hej

Nu är det inte länge kvar av skidåkningen, tog mig en lugn och njutningsfull tur idag på Skyttis milspår. Det var andra gången jag åkte klassiskt denna vinter, så ni förstår ju hur ont det gör i fötterna…..

Har inte haft någon riktig tid eller träningsvilja på 1,5vecka, men idag var det dags att komma igång igen:)

Spåren var rätt bra faktiskt, och jag la på en valla som skulle ta +3 till -2, och den funkade riktigt bra.  Det var endast 2ställen där det var snötomt i spåret, men det var inget problem att ta sig förbi. Sen hade man inte pistat en del av milspåret mot slutet mot stadion, men det gick att köra mot färdriktning några hundra meter så kom man mot Skyttis igen.

Kom på mig själv med att le en hel del när jag åkte i solen, och jag har aldrig åkt skidor så här sent! Faktum är att jag aldrig har åkt efter ett Vasalopp, men då jag inte kunde åka i år så finns ju motivationen att åka nu…

Passade på att sola lite vid vindskyddet på milspåret, och endast en skidåkare for förbi medans jag satt och funderade där. Förmodligen kanske folk tror det är kört att åka skidor nu?

Skulle tro att man nog kan åka max 2-5dagar till utan problem, en del ställen är det riktigt tunt på nu.

Funderar på om man skall Cykla imorgon, borde ju gå att köra upp till Gottne t o r, för där är det väl mest solsida?

Till sist två roliga saker. För oss som är med på funbeat.se och är vän med Janne och Jennie som också bloggar här, är det en oerhört spännande läsning att följa era separata skidäventyr:) Man blir rätt sugen på att bara kasta på sig skate skidorna och friåka, men då får ni nog gå eftersök efter mig…..

Vilken fin hemsida vi har fått nu! Oerhört kul att Rickard tagit tag i detta och utvecklat sidan åt rätt håll, bra gjort av dig!

Tränar igen!

Man måste nästan nypa sig i armen nu när man kommit igång och tränat igen!  Har försökt bromsa mängden första veckan, men det är rätt svårt…

2pass på Scotten belv det dena helg, rätt mycket motvind dock. Men det känns skönt att ha kommit gång, och det är lika kul som vanligt att cykla!

Denna härliga backe lär man väl köra några gånger i sommar, snacka om att det bränner fint i benen så här i början av säsongen:)

Hoppas att man kan få med sig någon fler till helgen och cykla, just nu har det bara varit jag och min mp3 spelare. Men Kaj sägs vara på gång att cykla så det ser jag fram emot.

Skidpremiären är gjord!

Hej

Äntligen har man fått börja åka skidor på Skyttis!  Tog smygpremiären i Söndags och försökte ikväll köra mitt andra skidpass. Vattenskidor kanske hade varit bättre en sån här kväll med plussgrader. Är det något jag verkligeninte gillar, så är det att åka skidor i pluss före. Lyckas aldrig valla riktigt bra, och så inte denna kväll heller!

Har helt slutat skriva i bloggen, men nu var det väl ändå dags tyckte jag. Skall se om vi kan bättra på detta nu i vinter igen. Lite svårt att skriva cykel relaterat under låg säsong, det skulle vara bra om fler ville skriva här.

Annars så har jag bara ett mål denna vinter, och det är Vasaloppet och försöka få många mil inför det.

Själevadsfjärden runt

I lördags gick vårt motionslopp Själevadsfjärden runt, och det lockade rekordstort deltagarantal! I det grådisiga vädret med ganska skön temperatur så var det 125st startande som tänkt köra runt fjärden eller längre.

Ifjol så körde vi för första gången sen vi drog i gång klubben igen, och till detta år så hade vi förlängt med lite andra sträckor som dessutom ingår i www.oviksklassikern.se

Så även om vissa i organisationen är kvar från den ”gamla” goda tiden, så är de flesta av oss helt nya, och har därför en del att lära i detta. Men vi känner oss mycket nöjda med att ha kunna genomföra detta, och vi är enormt glada att så många var med. Stort tack till er som kom!

Målet med loppet är att locka alla, oavsett om man kör på värsta Kolfibercykeln eller som ovan tillsammans:) Det skall helt enkel finnas en distans som passar alla, och det tror jag faktiskt att vi har.

Som vanligt så lottade vi ut en ny cykel, denna gång från Team Sportia och DBS. I Ö-viks klassikern så hade vi 2 fina presentkort från Naturkompaniet som ställt upp helt otroligt för klassikern. Stort Tack till er!

Bilden ovan visar 110kms åkarna, tror att klubbens Conny ligger först i denna bild.

Vi hade följande fördelning i klasserna:

5km 7st startande

30km 26startande

55km 57startande

110km 35startande (verkligen över förväntan!)

38st startade i Ö-viks klassikern.

Vid målgång så väntade en liten plakett och en påse med uppiggande godsaker.

Till nästa år skall vi ha ett anmälningssystem, och kartor på de olika sträckorna mm tillgängligt på hemsidan så att man vet vad man ger sig in på.Fler funktionärer och rejäla skyltar vid målgång utlovas också.

Vi tar gärna emot synpunkter från er på hur vi kan förbättra oss på styrelsen@ckornen.se

Och vi hade inte klarat att genomföra detta utan Gottne IF som ställde upp med funktionärer i den övre delen av slingan. Stort tack till er, samt även våra egna funktionärer så klart!

Det känns mycket roligt att vi fått igång en bra verksamhet i vår klubb både på landsväg och i skogen. Håll koll på vår hemsida så hittar ni alltid det senaste som händer i klubben där.

Nästa arrangemang blir ett Tempo lopp förhoppningsvis tillsammans med Gottne IF.

Alla bilder från Kaj Glännestrand.

/Staffan

Cykelklubben för alla cyklister i Örnsköldsvik