Att cykla i klunga

Först och främst vill jag säga att det är jättekul att så många, ungefär 15 stycken, var med på landsvägsträningen idag. Men när man blir såpass många så måste man följa en del regler och riktlinjer för att det ska vara säkert för alla och så att alla ska kunna hänga med. Tyvärr så har vi ingen som är villig att ta på sig rollen att leda dessa träningar så därför är det hela gruppens ansvar att se till att alla känner till och följer detta. Om det finns någon som skulle vilja ta ta på sig denna ledarroll så skulle det verkligen uppskattas.

När vi börjar våra träningar så ska vi alltid köra rundor som innebär att vi inte behöver köra genom stan, att som idag köra genom centrum och sedan ut mot Domsjö innebär flera problem. Det är farligt att köra igenom stan med en stor klunga bland all trafik, rödljus och annat som kan ställa till det. Vi ställer till det för övrig trafik och vi behöver verkligen inte ge de arga bilister som skriver insändare i ÖA om oss cyklister mer vatten på sin kvarn. Dessutom riskerar vi att någon helt enkelt fastnar i trafiken och har svårt att komma ikapp, vilket hände idag.

Vi bör dessutom starta i ett lugnt tempo tills vi kommit utanför tätorten, det ser inte alls bra ut när de första startar i full fart vilket leder till att klungan spricker av på en gång och de längst bak får börja med att dra på sig mjölksyra på en gång. Efter korsningar, rondeller och skarpa kurvor ska också täten av klungan ta det lugnt första biten efter passerat hinder för att de som ligger sist inta ska behöva slita för att hänga med. Medans vi är kvar i tätorten och när vi cyklar på smala vägar så är det dessutom olämpligt att cykla två i bredd, vi stör helt enkelt övrig trafik som inte kommer fram och skapar farliga situationer. Alla dessa saker blev också fel idag.

IMG_0104

När man väl kommit ut på landsväg och vi kan cykla två i bredd så kan klungan rotera på flera olika sätt för att man ska kunna turas om att ligga längst fram och ta vinden. I CK Örnen använder vi oss av en klungkörningsteknik som kallas ”tvåpar”. Fördelen är att man, förutom den självklara draghjälpen, även får en väldigt social cykling eftersom man hela tiden får nya personer att prata med allt eftersom man byter runt. Vid tvåparscykling gäller grundregeln att alla cyklister oavsett vindriktning alltid ligger rakt efter förvarande cyklist. Den som ligger först i högra ledet är den som bestämmer hastigheten för gruppen. Genom att kommunicera tillsammans med den som ligger först i vänstra ledet bestämmer man när växling skall ske. Växling sker genom att vänstra ledet långsamt sänker hastigheten. När första cyklisten i högra ledet är tillräckligt långt framför svänger han sakta in och tar platsen först i vänstra ledet. Viktigt för den som kommer upp som ny ”dragare” i högra ledet är att se till att hålla en jämn hastighet och inte öka takten. Ett bra hjälpmedel är att titta på sin cykeldator, om man har en sån, innan man kommer fram och drar och sen hålla samma hastighet under dragarbetet. Liksom vid all gruppcykling kan farterna bli höga. Det är därför viktigt att alla håller sin linje, att växlingarna sker mjukt och att man kommunicerar med varandra i gruppen. För att få en bra medelhastighet är det också viktigt att åkningen blir jämn och att dragningarna inte blir för långa.

När man cyklar på ett led så växlar vi genom att den som ligger längst fram viker ut till vänster, sänker hastigheten och lägger sig längst bak i ledet när det är säkert att göra så.

Vid cykling i klunga är det även viktigt att man ger tecken till varandra för att varna för faror på vägen som de bakom inte kan se. Läs mer om tecken HÄR.

Vi vill även att ingen ska bli frånkörd på våra träningar och det är hela gruppens ansvar att hålla koll på om det är någon som halkar efter. Om man känner att man är på väg att bli frånkörd så är det helt ok att ropa ”LUCKA” och då ska de övriga vänta in dig. I större backar kan det vara ok att de som vill kör på i sitt eget tempo uppför, men då ska man man vänta in de som inte hänger med när man kommit upp.

Det är en konst att köra i klunga och utifrån dagens träning så har vi mycket att träna på men jag hoppas att denna text ska vara hjälpsam och jag ser gärna att du som läst detta delar dessa kunskaper till alla som är med på träningarna. Det är DU och de andra cyklisterna i klungan som delar på ansvaret för att dessa regler och riktlinjer följs, om vi kan göra det så kommer träningarna bli både säkrare och roligare för alla.

/Rickard

En reaktion på ”Att cykla i klunga”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.