Roligt men annorlunda pass!

Hej

Igår kväll så stack vi ut på ett litet pass, Sven och Kaj och jag själv hade tänkt köra en 6mil. Lyckades locka med Jim trots att han höll på att grilla kött!

Vi startade i Sund och skulle köra mot Bjästa och Sidensjö, och vädret var väl helt ok. Dock så blåste det motvind upp till Sidensjö.

Ni kanske undrar varför jag har en 220volts kontakt på sadeln,och det är bara pga att jag tänkte försöka strömsätta baken så jag cyklar fortare…… För en ny motor skulle behövas, och igår så var vi med om lite roliga grejor på vår tur. Vid Nyänget såg vi en dam på en cykel framför oss, och jag reagerade inte på att hon cyklade så fort uppför förrän vi var i kapp henne strax efter Nyänget. Hann tänka att henne cyklar vi ju lätt om uppför, men döm om vår förvåning då hon sittande cyklar ifrån oss uppför!

Efter en liten stund börjar man koppla i hop detta, och inser att damen nog har en elcykel! Precis en sån jag skulle behöva uppför alla backar vi kör då vi är ute. Jag log ganska brett då vi cyklade om henne i Paddal, för rakt fram var hon chanslös.

Vi cyklade på rätt bra, jag var dock ”rökt” redan i Nässjö då vi hade fått sällskap av en Elit Skidskytt med sällskap. Jag drog nog  på för mycket uppför backen i Nässjö, och på toppen var jag hängig. Men som vanligt så kunde man återhämta sig nedför mot Bjästa och kunde hänga med i tempot i alla fall. Efter en stund så piggnade jag på mig och var väl rätt ok resten av resan.

Vi hade ett bra tempo från Sidensjö och ner till Överhörnäs, och när vi sen körde på Svedjeholms rakan så såg vi att vi tog in ganska snabbt på några mopeder framför oss.

Det visade sig att det var hela 21st veteranmopeder på utflykt, och vi gav oss den på att vi skulle cykla om dem innan Svedjeholms skylten. Det gick ruskigt fort ett tag och men nästan 6mil i benen kändes det i låren, men oj vad man skrattade då vi susade förbi hela gänget!

När jag själv vek av mot Hallbacken och skulle ta det lugnt uppför backen, såg jag till min förskräckelse att mopedgänget gjorde samma sak! Tänkte direkt att ingen skulle få ta sig förbi uppför backen men 3st hade nog trimmat sina klenoder, så dem var jag tvungen att släppa. Men avslutade i maxpuls några hundra meter i alla fall,innan jag stannade i min egen korsning och njöt av dessa enormt coola mopeder.

För er som inte vet så har jag ett hyffsat stort motorintresse, och var ut i garaget och slängde en extra titt på mina 2veteranmopeder efter denna upplevelse:)

Blev lite inspererad faktiskt, och kanske kickar man igång den gyllen bruna Puch Dakotan från-75, eller kanske till och med Monarpeden från -54?