Fuerteventura Multisport Camp

Nyss hemkommen från +21 till +1 och snökaos känns det rätt att summera en fantastisk vecka med Team AXA Adidas multisportlag som lekledare plus ca: 35 andra. För en fullödig bildrapport hänvisar jag till teamets hemsida där den duktige fotografen Andreas Strand gjort ett fantastiskt arbete och dokumenterat varenda steg vi tagit  http://www.axa-adidas.com/
Facebook: http://www.facebook.com/#!/AxaAdidasAdventureRacingTeam

Om själva Fuerteventura kan jag bara säga att det är en VÄLDIGT karg ö med enda grönska i form av kaktusar och en del palmer. Förklaringen är att det den inte har någon högplatå över tusen meter som Gran Canaria där det börjar växa lite Pinjeträd mm. Drygt 800m är högsta topp på denna ö. En sak till, det blåser ALLTID mer eller mindre – lite förädiskt i kombination med den starka solen.

Vi bodde i Sportanläggningen Playitas som är europas största träningssportanläggning med fina lägenheter och hotell. Sköna sängar i de förstnämda. En Thriatlontävling hölls första dagen och vi åkte runt och tittade på den som en lagom distansuppvärmning. Kan inte vara kul att få en kastvind i utförsbacke med de höga tempohjul de hade.

En hel del cykling blev det, ca: 44 mil och 6000hm fick jag ihop på en fin hyrcarbonracer från Giant. Fantastisk sadel som gjorde att rumpan bara längtade efter mer mil hela tiden. Compactvevparti tror jag det var också även om jag inte är någon expert på sådant. Behövs på dessa öar. OBS: Bilden är från den absolut sista rullturen i byn – därav sportdrycken 🙂

Mest distanspass med många höjdmeter men även ett grym backintervallpass där CKÖrnens Robert Åström tog över som backkung i gänget då han slog team Axas Jari Palonen. Jag orkade bara 3 av fyra vändor uppför den ca: 170m höga och 2,7km långa backen.

Dagen efter denna fina ”uppladdning” hade vi multisporttävling med 5st 4-personerlag och löpningen uppför berg och halvkrypande i tunnlar fick benen att glöda och jag gick på tokrött. Simning och paddling var andra inslag samt naturligtvis cykling – som blev lite återhämtning för mig. Vi var ett starkt segertippat lag som levde upp till förväntningarna och vann. Mer löpträning behövs dock mr Backman… Sen hade vi ju lilla supertuffa Frida som gick omkull med cykeln i 50km/h och skrubbade upp hela sidan. Hon reste sig och körde vidare, ”bryta finns inte”. Lägger inte in någon bild här med hänsyn till er som kan vara lite finkänsliga. Landsvägscykling är farliga saker.

Veckan avslutades med en lång tur med lunch och sen en bergsdistans. Sista medlut-, medvindsträckan körde jag och den cykelsugne fotografen Strand lite tempo. Skön känsla att susa fram i 50 km/h på slätan liggande i bocken.

Nu gäller bara att reparera kroppen några dagar för att sen ut och testa om detta givit något resultat. Fuerteventura får 3 av 5 cykelsadlar av mig som dock inte provat så många länder ännu. Vinden och det karga landskapet drog ned betyget. Är Ni minsta intresserad av multisport är detta ”The shit” som multi Mike säger. Samma vecka körs nästa år: Apollo som arrangör.