Omstart, Episk premiär och Pollenprognos

Jag har ju varit rejält snuvig ett tag nu, närmare bestämt i drygt två veckor sedan jag var i Borås och Malmö en vecka och jobbade. Jag trodde ju naturligtvis att det var en vanlig förkylning och har tagit det helt lugnt. Jag provade att åka lite turåkning på skidor när jag kom hem och hade varit snuvig i tre dagar. Det var så soligt och fint att jag inte kunde låta bli – vårvinter på skidor är bland det bästa som finns.

Det gick ju bara fint så dagen efter provade jag lite trainer en timme, halvlugnt. Gick fint det också.

Nästa dag tänkte jag prova igen men nu kändes det INTE bra. Pulsen rusade okontrollerat så jag la ned efter 20 minuter. Lite skrämd var jag också av att en bekant fått hjärtmuskelinflamation nyligt och tvingas gå omkring med hjärtpump och nu står i kö för ett hjärtbyte!!

Efter två hopplösa veckors total vila och snorande så fick jag tipset att prova Clarityn. Inget man tänker på i början på april direkt. Idag – dagen efter första tabletten kändes det redan bättre 🙂 Efter en 30 mils bilfärd fram och tillbaka till Sundsvall så var jag mycket sugen att prova min nya cykel som stått i garaget några veckor nu.

S-works Epic 2014

Det blev en landsvägstur till Björna där cykel och kropp skulle testas. Det kändes skapligt i kroppen förutom en mystisk pulsrusning till 195 efter en kort rusch trots att jag inte kände mig ansträngd. Något otäckt! Jag körde lugnt ett tag men ökade succesivt till A2-tempo runt 155-160 i puls för att testa lite. Ingen rusning. I en liten backe provade jag att trycka på ordentligt en stund och det gick upp till 170-175 som det bör men inget ”flimmer” så det kändes bra. Höll jämnhårt A2 – 1,5 resten och det kändes bara fint. Jag måste dock  kanske kolla upp detta innan resan till Gran Canaria då jag vill vara ”fit for fight” för att toppa formen. Kroppen är en känslig maskin.

Cykeln då? En Specialized Cykel, Epic S-Works 29er 2014, Carbon/vit med XTR komponenter.  Jo den kändes riktigt bra trots att jag bara satte mig på och drog iväg utan att justera. Framväxeln och sadelhöjden var nog inte optimalt i läge och dämparna behöver nog justeras i tryck och reaktion – sen blir detta en kanonmaskin om bara motorn håller vill säga.